This year the staff members of IRIS e.V. took advantage of the annual Institute excursion to visit the integration and educational center of „dialog e.V.“ in Reutlingen.         More information about „dialog e.V.“: dialog e.V., Integration and educational center Ringelbachstraße 195 72762 Reutlingen Galina Lerner President 07121 / 82501  

Die Nachwuchsforschungsgruppe „Durchlässigkeit und Chancengleichheit in der Bildungspolitik“ veranstaltet am 6./7. Oktober 2011 die Tagung „Übergänge junger Menschen: Bildung und Bewältigung“ am Institut für Erziehungswissenschaft der Universität Tübingen. Mit einem Vortrag beteiligt sind die IRIS-MitarbeiterInnen Sarina Ahmed, Larissa von Schwanenflügel und Axel Pohl.

 „Youth as actors of social change“, in the series „youth research“ appeared in the publishing house „Juventa“. In the book edited by Axel Pohl, Barbara Stauber and Andreas Walther, results from national and international comparative studies on „Changed transition curves, structural barriers and coping strategies“ are presented. It takes up the topic of the European research project UP2YOUTH and deals with different thematic and methodological perspectives on the act of teenagers and young adults.

Der Band „Jugend als Akteurin sozialen Wandels“  ist in der Reihe „Jugendforschung“ im Juventa-Verlag erschienen. In dem von Axel Pohl, Barbara Stauber und Andreas Walther herausgegebenen Band werden Befunde aus national und international vergleichenden Untersuchungen zum Thema „Veränderte Übergangsverläufe, strukturelle Barrieren und Bewältigungsstrategien“ vorgestellt.

In der überbetrieblichen Ausbildung werden Auszubildenden aus Klein- und Mittelbetrieben des Handwerkes fachliche und theoretische Ausbildungsinhalte vermittelt, die die Betriebe „vor Ort“ z.B. auf Grund ihrer Betriebsgröße nicht anbieten können. Die Auszubildenden aus diesen Betrieben werden in der Regel in Wochenkursen zusammengefasst und in Bildungseinrichtungen des Handwerks gezielt so ausgebildet, dass sie am Ende ihrer Ausbildungszeit den geforderten Stoff der Gesellenprüfung in ihrem Beruf beherrschen.

Who is governing education? The European research project “Governance of Educational Trajectories in Europe” (acronym: GOETE) seeks to add to the European knowledge-base on how educational trajectories are organised across European countries. This first project newsletter gives a short introduction into the projects objectives, the research methods applied and the first activities in the start-up phase of the project.

Wer bestimmt über Übergänge im Bildungssystem? Dieser Frage geht das europäische Forschungsprojekt  „GOETE – Governance of Educational Trajectories in Europe“ nach. Der erste Projektnewsletter gibt Gelegenheit, mehr über den Forschungsansatz und die Methoden des Projekts zu erfahren.

IRIS now pursues a clear open access strategy. I.e. all papers published by IRIS staff will be freely available. According to estimates, the state supports the science and research with about 12 billion euros. The results of the research, however, appear mainly in expensive journals. For these public libraries, students and researchers have to spend much. So the state pays a second time for the results of the research financed by it. As a substantially publicly funded institution IRIS e.V. decided to …

Open Access Strategy Weiterlesen »